دفتر مرجع عالیقدر بیات زنجانی Latest سوالات

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و ادب و احترام، سؤالی از حضورتان داشتم درباره ازدواج موقت، بنده به علت فشار جنسی و برای به گناه نیفتادن مبادرت به ازدواج موقت ساعتی با برخی خانمها می نمایم. این خانم ها را از طریق فضای مجازی و گروه هایی که به همین منظور(معرفی خانمها جهت ازدواج موقت شرعی) تشکیل گردیده است، پیدا می کنم. شیوه کانالها اینگونه هست که معمولا برخی مشخصات و شهر محل سکونت و زمان های آزاد که خانم پذیرش می کنند و همچنین مبلغ مهریه مدنظر خانم در کانال از قبل عنوان گردیده که هر خانم برای ازدواج موقت ساعتی چه مبلغی دریافت می کند، و درباره برخی از خانمها هم عنوان گردیده که حاضر به ازدواج موقت ماهیانه هم با فلان مبلغ بیشتر مهریه هستند. برای معرفی خانمها باید مبلغی به مدیر کانال پرداخت بشه تا شماره تماس خانم را به آن فرد متقاضی بدهند. از قوانین کانال هایی که شرعی می خواهند عمل نمایند، این است که صیغه محرمیت با ذکر مدت و مهریه خوانده شود، و برای موارد ساعتی اجازه دخول نیست، چون از لحاظ شرعی، درصورت دخول خانم مجبور به رعایت دو پاکی، تا ازدواج بعدی می گردد ولی بدون دخول خانم می تواند هر زمانی با فرد دیگری ازدواج ساعتی نماید. اما در موارد ماهیانه که طبعاً مبلغ بیشتری جهت مهریه باید پرداخت بشود، اجازه دخول هست. متأسفانه همانطور که در سطح جامعه نیز پایبندی به اصول و احکام شرعی کم رنگ گردیده، در بین این خانمها هم همینطور است و آنها باوجود خواندن صیغه ساعتی، و فرض عدم دخول، مبادرت به دخول یا تشویق به این کار می کنند(یا جهت لذت خودشان، یا سرویس بهتر به مشتری دادن برای نگهداری او یا …) و ابایی از دخول ندارند و چون عملا این خانمها درآمدشان یا حداقل بخشی از درآمدشان ازین طریق است و جهت صیغه ساعتی هم مهریه کمی دریافت می گردد، خیلی بعید و غیرمنطقی است که دو طهر برای ازدواج با مشتری بعدی خود صبر کنند و به احتمال تقریبا صددرصد ازدواج های موقت ساعتی همراه با دخول، اما بدون رعایت دوطهر فاصله بین ازدواج ها دارند. حتی همین اخیراً با خانمی که بار اول نزد او جهت ازدواج موقت ساعتی مراجعه نمودم و خب طبق اعلام سایت نباید دخولی صورت می گرفت، اما خود خانم خلاف انتظار بنده، مبادرت به دخول نمود و در پایان که به ایشان گفتم فکر نمی کردم در این رابطه دخولی صورت گیرد، گفت که من اعتقادی ندارم چون هر دو طرف راضی هستند!! بیش از این وقت حضرتعالی را نمی گیرم، می خواستم حکم ازدواج موقت با این خانمها که به احتمال نزدیک به یقین (یا در موارد مشابه بالا، طبق گفته خود خانم، با یقین کامل) بین ازدواج های موقت دوطهر رعایت نمی کنند، چیست؟ چون دو حدیث از ائمه اطهار علیهم السلام هم مبنی بر عدم حرمت ازدواج موقت با فواحش در فضای مجازی دیده بودم، مانند این دو روایت: در روایت اول اسحاق بن جریر می گوید که خدمت امام صادق (علیه السلام) عرض نمودم: در شهر ما کوفه زنی مشهور به فحشاء است، آیا می توانم با او ازدواج موقت نمایم؟ امام فرمودند: آیا آن زن بر در خانه خود پرچم آویخته است؟ گفتم اگر این گونه بود که از طرف حکومت دستگیر می شد! امام فرمودند: با او ازدواج موقت نما. سپس آهسته به یکی از دوستان خود چیزی فرمود که من آن شخص را بعدها دیدم و از او پرسیدم که امام چه مطلبی به شما فرموده بود؟ او در پاسخ گفت که امام به من فرمود که حتی اگر آن زن از فواحش رسمی نیز بود، ازدواج موقت با او گناهی در پی نداشت زیرا با این ازدواج آن زن را از عمل حرام باز داشته، به عمل حلالی رهنمون می ساخت. (شیخ حر عاملی ، محمد بن حسن ، وسائل الشیعه ، مؤسسه آل البیت ، قم ، ۱۴۰۹ ، ج ۲۱ ، ص ۲۹ ، روایت ۲۶۴۳۹) در روایت دیگری حسن بن ظریف نقل نموده که در محل زندگی ما زنی زیبارو وجود داشت که قصد ازدواج موقت با او را داشتم ولی او فاحشه ای بود که هیچ ابائی از ارتباط نامشروع با اجانب نداشت، به همین دلیل از او بدم آمد ولی بعد از مدتی با خود گفتم: ائمه (علیهم السلام) ما فرمودند که ازدواج موقت با فواحش ایرادی ندارد زیرا او را از حرام به حلال راهنمایی می نماییم، (برای رفع این تردید) در نامه ای که خدمت امام حسن عسکری (علیه السلام) تقدیم داشتم، از ایشان مشورت خواستم . ایشان در پاسخ فرمودند: ازدواج با فواحش ایرادی ندارد ولی با این وجود از ازدواج موقت با آن همسایه ات صرف نظر نما، زیرا او زنی هتاک بوده و به دلیل این که همسایه ات نیز است، ترس آن دارم که موضوع را علنی نموده (برای تو ایجاد دردسر نماید). بعد از این مشاوره من از ازدواج با او چشم پوشی نمودم ولی یکی از دوستان و همسایگانم با او ازدواج موقت نمود و این ازدواج برای او ایجاد مشکل نموده موجب دستگیری او و پرداخت مبلغ زیادی به عنوان مجازات گردید ولی خداوند به برکت امام (علیه السلام) مرا از این گرفتاری نجات داد. (شیخ حر عاملی ، محمد بن حسن ، وسائل الشیعه ، مؤسسه آل البیت ، قم ، ۱۴۰۹ ، ج ۲۱ ، صص ۲۹ – ۳۰ ، روایت ۲۶۴۴۰) خواستم حکم شرعی را در این موارد از حضرتعالی نیز جویا شوم. با عرض تشکر فراوان و محتاج دعا

متاسفیم ، این یک سوال خصوصی است.

متاسفیم ، این یک سوال خصوصی است.

متاسفیم ، این یک سوال خصوصی است.

متاسفیم ، این یک سوال خصوصی است.

متاسفیم ، این یک سوال خصوصی است.

هرگاه در ارتکاب جنایتی چند نفر مسبب دخالت داشته باشند نه مباشرت، کسی که تاثیر کار او در وقوع جنایت قبل از تاثیر دیگری باشد ضامن خواهند بود به مانند آنکه یکی از دو نفر چاهی بکند و دیگری سنگ لغزنده ای را در کنار آن قرار دهد که عابر به سبب برخورد با سنگ به چاه افتد که در این مورد فقط کسی که سنگ لغزنده را گذاشته ضامن است و چیزی برعهده کسی که چاه را کنده نیست》 تقدم زمانی مهم است یا خیر ؟ چرا ؟ طبق این مسئله آیا زمان قرار دادن سنگ مهم نیست ؟ یعنی حتی اگر فرد قبل از وجود چاه سنگ را گذاشته و اطلاعی از وجود چاه در آینده و ایجاد خطر نداشته باشد آیا باز هم قراردهنده سنگ مسئول است ؟ در این فرض لطفا علت را بیان بفرمایید. چرا کسی که سنگ را وقتی چاهی نبوده بگذارد مقصر است ؟ عقل سلیم حکم می کند که شخصی که چاه را حفر کرده با وجود اینکه سنگ را مشاهده و خطر را می‌توانسته پیش بینی کند مقصر باشد، زیرا در صورت وجود چاه و قرار دادن سنگ فرد باید احتیاط خطر را می نمود. ولی وقتی زمان قرار دادن سنگ قبل از کنده شدن چاه باشد و فردی که سنگ را قرار داده چاهی که موجب خطر باشد را ندیده باشد یا احتمال حفر چاه را ندهد مجازات او که احتمال خطر را نمیداده است دور از عدالت است. پاسخ برخی فقها : قراردادن سنگ قبل از حفر چاه خطری ندارد یا خطر کمی دارد بنا بر این تقدم زمانی مهم است. آیا پاسخ ایشون هم همین هست ؟ دراین صورت که حافر چاه مسئول است آیا موارد ذیل اهمیت دارند : ۱. آیا اهمیت دارد که این سنگ در محلی مناسب قرار گرفته یا در مکانی غیر متعارف؟ مکان شلوغ یا خلوت، آیا سنگ در مکان مجاز قرار گرفته یا در محلی غیر مجاز؟ تدابیر امنیتی لازم برای محافظت از سنگ اتخاذ شده است یا خیر؟ ۲. آیا اندازه سنگ، چه کوچک باشد و چه بزرگ، در این زمینه تأثیرگذار است؟ ۳. آیا این سنگ در زمین شخص خود فرد قرار دارد یا متعلق به شخص دیگری است؟ پیشاپیش از بذل توجه و زمانی که به این پرسش اختصاص می‌دهید، صمیمانه سپاسگزارم.