دفتر مرجع عالیقدر بیات زنجانی Latest سوالات

سؤال: با سلام و عرض ادب با توجه به اینکه دشمنان اسلام همواره به دنبال شبهه افکنی در اذهان مسلمانان و محکوم کردن آن هستند و یکی از موضوعاتی که آن را به عنوان سند بدوی بودن و عقب ماندگی عقاید اسلامی و نعوذبالله قرآن عزیز جلوه میدهند مسئله ی جواز ضرب و شتم بانوان در آیۀ ۳۴ سورۀ نساء است که در جهان امروز امری بسیار ناپسند تلقی می‌شود و کمپین‌های جهانی عدم خشونت خانگی علیه زنان وجود دارند و در این باره اسلام را مقصر جلوه می‌دهند و با توجه به اینکه لغت ضرب در قرآن و همچنین در زبان عرب به معانی مختلف به کار رفته است که هیچکدام به معنای ضرب و شتم نیست… و همچنین تاکید پیامبر عالیقدر اسلام (ص) بر حکمفرمایی صلح و صفا و محبت در کانون خانواده در میان زن و مرد که در احادیث و سیرۀ آن جناب بسیار وجود دارد، و همچنین با توجه به سیاق آیه که به راه‌های حل اختلاف را در روابط زن و شوهر مطرح میکند و ابتدا نصیحت، سپس روگرداندن در محل خواب و جدا کردن محل خواب را پیشنهاد میکند، آیا ممکن است “واضربوهن” که مرحله ی آخر از این راهکارهاست، پس از آنکه سایر راه‌ها جواب نداد و مشکلات را برطرف نکرد، به معنایی به غیر از کتک زدن باشد که خودش کینه زاست و باعث تلافی و تقابل می‌شود؟