دفتر مرجع عالیقدر بیات زنجانی Latest سوالات

سؤال: لطفا این روایت زیر را برایم تفسیر کرده و بفرمایید که منظور حضرت از فلسفه و عرفانی که در داخل روایت زیر عنایت داشتند آیا منظور کل فلسفه ها و عرفان ها است یا خیر منظور فلسفه و عرفان خاصی است؟ متن روایت: “””مرحوم مقدّس اردبیلی(متوفای ۹۹۳ق) در «حدیقه الشیعه» از سید مرتضى بن داعی حسینی رازی از‏ شیخ مفید با ذکر سلسله سند چنین نقل می‌کند: امام حسن عسکری(ع) به ابوهاشم جعفری فرمود: «ای اباهاشم! زمانی می‌آید که روی مردم خندان و شادمان است و دل‌هایشان تاریک و گرفته، سنّت در نزدشان بدعت است و بدعت سنّت، مؤمن در میانشان کوچک است و فاسق محترم، فرمانروایانشان نادان و ستمگرند و دانشمندان در گمراهی‌اند، بی‌نیازان توشه فقیران را سرقت می‌کنند، کوچکان بر بزرگان پیشی می‌گیرند و هر نادانی را آگاه می‌دانند و هر چاره‌جویی را فقیر و بی‌چیز می‌شمرند، میان مخلص و ریاگر تفاوتی نمی‌نهند، گرگ را از میش نمی‌شناسند، علماء آنان بدترین آفریده‌های خدا روی زمین هستند؛ زیرا به فلسفه و تصوّف گرایش دارند، به خدا سوگند! اینان رویگردان از دین خدا و اهل تحریف‌اند، در محبت مخالفین ما بزرگ‌نمایی می‌کنند و پیروان و دوستان ما را گمراه می‌کنند، اگر به مقامی رسند گرسنه رشوه‌اند و اگر خوار شوند ریاکارانه بندگی خدا را می‌کنند، همانا ایشان راهزنان مؤمنان هستند و دعوت‌کنندگان به شیوه مُلحدان. هر کس آنان را درک کرد از ایشان دوری گزیند وـ دین و ایمانش را نگه دارد. ای ابوهاشم! این آنچه بود که پدرم از پدرانش از جعفر بن محمد برایم روایت کرد و این از اسرار ماست، پس آن‌را کتمان کن مگر برای اهلش[که می‌توانی بگویی]””

سؤال: با سلام و احترام؛ پدری مدعی است که اعتیاد به شیشه داشته و دختران وی با سوءاستفاده از این وضعیت نابسامان جسمی و روانی وی، از پدر خود مبایعه نامه ای عادی و وکالت نامه ای رسمی در خصوص منزل پدری گرفته اند و هم اکنون با ادعای مالکیت، پدر را از خانه اش بیرون کرده و او را بی سکنی و مأمن کرده اند. قیمت میلیاردی ملک و عدم امکان پرداخت نقدی پول طبق مقررات ضد پولشویی و عدم وجود رسید بانکی پرداخت از یک سو، و از سوی دیگر وضعیت سنی پایین و عدم قوت مالی دختران و نیز انتقال بالمناصفه ملک میان دو دختر، احتمال پرداخت پول را از نظر عرفی مستعبد می نمایاند. در این قضیه فتوای حضرتعالی راهگشا خواهد بود: ۱) ملاک صحت ظاهری و صوری، اسناد است یا حقیقت واقعی؟ ۲) آیا مصرف مواد مخدر، از مصادیق سلب اراده و بطلان صورت اسناد هست یا خیر؟ و اگر هست با توجه به عدم امکان عرفی آزمایش اعتیاد در زمان تنظیم اسناد؛ با احراز اشتهار عرفی فرد به اعتیاد، آزمایش پزشکی قانونی، غیرمعقول بودن انتقال ملک بدون عوض به فرزندانی که هم اکنون پدر را از منزلش بیرون انداخته اند و …. می توان مسلوب بودن اراده پدر را احراز کرد؟ با تجدید احترام و سپاس

سؤال: سوالاتی در زمینه «دیه عقل» ذهن اینجانب را به خود مشغول داشته است که به حضور ایفاد میگردد و امیدوارم ارائه طریق بفرمایید ۱-همانطور که مستحضرید برای مجنون ادواری ارش در نظر گرفته میشود ؛ سوال اینجاست که اگر شخصی جنایتی را وارد نماید و مجنی علیه دچار جنون ادواری گردد و ارش را بپردازد و بعد از مدتی جنون ادواری برطرف گردد آیا ارش داده شده باید مسترد گردد یا خیر ؟ چرا؟ ۲-شرع مقدس برای زوال عقل دیه کامل را در نظر گرفته است اما به نظر میرسد حدود و ثغور آن به خوبی تبیین نگردیده است ؛ فرضا اگر شخصی با ایراد جنایتی دچار زوال اراده گردد مورد از مصادیق نقص عقل است یا زوال عقل؟ یا اینکه اگر بر اثر جنایتی به احساسات شخصی صدمه جدی وارد آید نظیر اینکه مجنی علیه قوه خندیدن و ناراحت شدن را از دست بدهد آیا مورد از مصادیق نقص عقل است یا زوال عقل یا اساسا باید در جای دیگری جواب آنرا جستجو کرد؛ اگر اخرین فرض مد نظر حضرتعالی است در چه بخشی میتوانیم برای چنین ضررهایی پاسخی بیابیم؟ ۳- اگر بر اثر جنایتی شخص در خواب مستمرا کابوس ببیند آیا مورد از موارد نقص عقل است یا زوال عقل یا اساسا چیز دیگری است؟ چرا؟ ۴-ایا استرس ها وناراحتی های عصبی را میتوان جزو مصادیق زوال عقل به حساب آورد یا جزو مصادیق نقص عقل هستند یا اینکه اساسا چیز دیگری می باشند؟ چرا با تشکر فراوان