دفتر مرجع عالیقدر بیات زنجانی Latest سوالات

سؤال: باسلام وعرض ادب روایتی به دوگونه از عبدالله‌بن عمر و انس از رسول خدا ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ نقل شده است: عن عبدالله‌بن عمر أنه قال سمعت النبی ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ یقول‌: «إن‌ قلوب‌ بنی‌ آدم‌ کلها بین إصبعین من أصابع الرحمن یصرفها کیف شاء ثم یقول رسول الله ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ عند ذلک اللهم مصرف القلوب اصرف‌ قلوبنا إلی طاعتک»؛ «همانا تمامی قلب‌های آدمیان میان دو انگشت از انگشت رحمان (خداوند) است و آن‌را به هر سو که بخواهد می‌کشاند سپس رسول خدا ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ بعد از نقل این سخن فرمود: خدایا! ای گرداننده قلب‌ها! قلب‌های ما را به سوی فرمان‌برداری از خود رهنمون ساز». أنَس قال: قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: «ما من قلب آدمی إلا و هو بین إصبعین من أصابع الله تعالی فإذا شاء أن یثبته ثبته و إذا شاء أن یقلبه قلبه»؛ «هیچ قلبی از قلب‌های آدمیان نیست مگر این‌که در میان دو انگشت از انگشتان خداوند قرار دارد، پس اگر خداوند بخواهد، آن‌را ثابت نگه‌دارد و اگر بخواهد آن‌را تغییر دهد». با توجه به روایات فوق سوال اینجاست که آیا خداوند انگشت دارد؟

سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب و احترام خدمت مرجع معظم تقلید حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ اسدالله بیات زنجانی (دامت برکاته)؛ با توجه به آیه تطهیر : «… إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرً…»، (احزاب، ۳۳/۳۳) که اشاره بر طهارت علیای اهل بیت عصمت و طهارت در تمامی جهاتِ اخلاقی، عقیدتی، علمی، عملی وخَلقی در عالم امکان دارد و مطلق بوده و از تمامی معصومان برتر است یعنی هیچ نقصانی، عقلی، فکری، اخلاقی، عقیدتی، عملی، در زمانهای عصمت ندارند و نخواهند داشت. حال سئوال اینجاست که چرا رسول الله با این توضیح که در بالاترین مراتب عصمت و طهارت است در این آیه “یا أَیهَا النَّبِی لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکَ إلى قوله وَ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ” مورد تنبیه و روشنگری خدای عالم قرار می گیرد مگر پیامبر معصوم نیست پس،چه طور این خطا را انجام می دهد که خدای عالم وی را روشن به خطا و اشتباه بودن کار پیامبر ، می کند؟

سؤال: با عرض سلام خدمت عزیزان اینجانب یکی از سردفتران ازدواج می باشم در سالهای اول کار در خصوص بخشش صیغه محرمیت همکاران گفته بودن باید مدت توسط مرد بخشیده شود و اینجانب به داماد می گفتم شما همچنان با عروس خانم محرم هستید برای اینکه عقد دائم خوانده شود شما باید باقیمانده صیغه محرمیت را ببخشید اگر می بخشید اعلام نمایید و بعد از چند ثانیه می پرسیدم آیا صیغه را می بخشید و داماد می گفت بله یا بله بخشیدم بعد از مدتی یکی از همکاران گفت باید مرد بگوید باقیمانده مدت صیغه محرمیت را بخشیدم وگرنه بخشش صورت نمی گیرد و صیغه بقوت خود باقی است حال این موضوع باعث ناراحتی من گردیده که اگر صیغه به شکل سابق باطل کننده نبوده باشد من چگونه می توانم جبران کنم با توجه به اینکه عقدهای بسیاری در آن سال خواندم . حال سوال من این است که آیا به شکلی که عنوان شده صیغه باطل گردیده یا خیر؟ و در صورت خدای ناکرده عدم بطلان عقد موقت چه باید کرد و آیا فرزندانی که به دنیا می آیند حلال زاده اند یا خدای ناکرده خیر؟و آیا می توان احتیاطا صیغه عقد فضولی برای کلیه عقدها مجددا جاری نمود و در صورت جاری شدن عقد فضولی اگر فرزندی به دنیا آمده است حکم حلال پیدا می کند یا خیر؟ امید است با جواب شما از این نگرانی و تشویش خارج شوم. سایه معظم له مستدام