دفتر مرجع عالیقدر بیات زنجانی Latest سوالات

سؤال: محضر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی مرجع عالیقدر تشیع با سلام و تقدیم احترام به عنوان وکیل دادگستری در برخی پرونده‌های سیاسی_امنیتی مکررا شاهد این بوده‌ایم که برخی ضابطان دستگاه‌ قضایی در دوره بازداشت موقت و تحقیقات مقدماتی که متهم را با تجویز قضایی به منظور بازجویی و لاجرم کشف حقیقت در اختیار دارند اقاریری از متهمان اخذ می‌کنند که اساسا ارتباطی با روند قضایی نداشته و در خدمت کشف حقیقت نیست بلکه از ابتدا در قالب مصاحبه تلویزیونی ضبط شده و به متهم اعلام می‌شود فیلم اقاریری که علیه خود یا اشخاص دیگر داشته عندالزوم در رسانه ها پخش خواهد شد. این فیلم ها نوعا به مقام قضایی و دادگاه ارائه نشده و حتی ضمیمه پرونده قضایی متهم نمی‌شوند. علی ایحال از محضر آن مرجع دانشمند استدعا دارد اظهار نظر فرمایید از آنجا که ضبط و پخش اینگونه فیلم ها در تناقض با کرامت فرد و همچنین موجب خدشه به آبرو و عرض اشخاص می‌شود چنین اقدامی شرعا چه حکمی دارد؟ با تشکر و آرزوی سلامتی و توفیق سیدعلی مجتهدزاده

سؤال: سؤال : حکم مصافحه (دست دادن) با زنانِ و مردانِ غیر مسلمان در مناسباتِ سیاسی و اقتصادی و رویدادها و جلساتِ بین المللی که قصد لذت و ریبه در آن نیست و احتمال هتک حرمتِ طرفِ مقابل در اینگونه مناسبت ها وجود دارد ، چیست ؟ لازم به ذکر هست که شاید مصافحه نکردن در اینگونه مناسبت ها و شرایط ، باعث بوجود آمدن مشکلاتی بشود و مضاف براینکه معمولاً طرفِ مسلمان آغازگر مصافحه نیست. یادداشت : اخیراً صحبت ها و روایاتی از آیاتِ بزرگواری چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (مرجعیّتِ واحدِ شیعیان در دهه های ۳۰ و ۴۰ هجری شمسی) و آیت الله امام موسی صدر و آیت اللهِ شهید بهشتی ذکر می شود که در شرایطی این عمل را مجاز می دانستند و حتی خودشان نیز با توجه به شرایطِ عرفی و غیرِ التذاذ تسامح در ادله سنن می‌کردند و با اجنبیه (زنِ غیرِ مسلمان) دست می دادند. همچنین و ظاهرا در فقهِ اهلِ تسنّن هم در شرایطیِ خاص مجاز و غیر حرام شمرده اند ، چنانکه دیده می شود سیاست مدارانِ آنها با توجه به التزامِ به فتاوایِ مفتی هایشان این کار را انجام می دهند. این نکته نیز قابل ذکر هست که اکثر قریب به اتفاقِ فقهایِ اسلام از هر دو مذهب ، احتیاط را در دوری از این عمل اعلام کرده اند و در شرایطِ خاص “مجاز” دانسته اند و نه به معنایِ متقن “حلال” و اینکه فردِ مسلمان آغازگر این عمل نباشد.