پاسخ:
باسلام و تحیت؛
در فرض سؤال اگر این تعهد و الزام مثلاً توسط دادگاه بوجود آمده باشد، تعیین و مشخص کردن فروض مذکور در سؤالهای طرح شده بر عهدۀ آن دستگاه است و در غیر این صورت، در صورتی که سلئل محترم علم اجمالی دارد که تملیک چیزی به دیگری بر عهدۀ وی آمده است ولی نمی داند آن واجب، عین است یا مثل آن، تبعاً اگر از قیمیات باشد، میان عین و قیمت مخیر خواهد بود ولی در صورتی که از مثلیات باشد، در این صورت اگر خود عین موجود است باید عین را تملیک کرده و در غیر این صورت به مثل انتقال پیدا می کند؛ با این وجود احتیاط آن است که همین ترتیب در قیمیات هم رعایت شود.
لازم به توضیح است از نظر اصولی علم اجمالی قطعاً در الزام به اصل تملیک مانند علم تفصیلی ست و به عبارت دیگر علت تامّه در الزام و اصل تملیک است، اما نسبت به عین و مثل به دلیل اجمالی بودن، اصول عملیه مانند استصحاب و برائت و مانند آنها راه پیدا می کند؛ بنا بر این مخالفت قطعیه با آن حرام و ممنوع بوده ولی امتثال و موافقت قطعیه با آن واجب نیست؛ به این معنا که علم اجمالی نسبت به حرمت مخالفت قطعیه علت تامه بوده و نسبت به لزوم موافقت قطعیه، مقتضی ست.