با سلام و تحیت؛ هم تقلید و هم عدول نیازمند دلیل است و به همین جهت، اگر اطمینان حاصل شده با توجه به مبانی معقول باشد، باید مطابق آن اطمینان عمل کرد.
پرسیده شده در تاریخ : 14 مهر , 13921392/7/14 12:30:10
1392/7/14 12:30:10در: اجتهاد، تقلید و مسائل مربوط به آنها
سئوال: آیا عدول از مجتهد زنده که فکر می کند( ولی اطمینان کامل ندارد) به مجتهد زنده دیگری که فکر میکند فتاوای ایشان با شرایط روز مطابقت بیشتر دارد صحیح است یا خیر؟
پرسشهای مرتبط
- اینجانب قبلا از مرجعی تقلید کرده ام بعد به نظرم آمد شخص دیگری بهتر باشد و از اوتقلید کرده ام حالا مدتی است شخص دوم از دنیا رفته آیا می توانم دوباره از اولی تقلید کنم؟
- سؤال: سلام علیکم. در انتخاب مرجع تقلید اعلم از بین شهادت اهل خبره متوجه شدیم بین زید و عمرو یکی از آنان اعلم است. برای آنکه بفهمیم بین زید و عمرو کدامیک اعلم هستند سراغ اهل خبره جدید رفتیم از بین این چهار نفر اهل خبره جدید دو تای آنها ...
- سلام علیکم پس از خواندن مسائل بقا بر میت آیت اله آقای بیات زنجانی، همچنان مسئله مجاز بودن به بقا بر میت برای بنده روشن نگردیده است.خواهشمند بفرمائید آیا بقا بر میت در مسائل گذشته تقلیدی، پس از بررسی های اعلمیت مراجع تقلید، مجاز می باشد؟
- سؤال: با سلام و تشکر هر وقت از مطلعین سوال میکنم که اگر مرجعی تمام علوم مورد نیاز برای اجتهاد مثل اصول فقه رجال و ۰۰۰ را کامل و و وافی بداند آیا میتوان حکم به اعلمیت او داد، می گویند اینها از مقدمات اجتهاد است و سبب اعلمیت نمیشود. ...
- سؤال: سلام.میدانیم واژه های (علی الأقوی،أظهر) در حکم فتوا هستند، سوال این است چرا یک مرجع تقلید در بعضی موارد میگوید علی الأقوی و بعضی موارد دیگه می گوید أظهر؟